Narodowy Fundusz Zdrowia refunduje (dofinansowuje w części lub całości) wyroby medyczne:
- wózki inwalidzkie,
- balkoniki,
- kule, ortezy,
- pasy ortopedyczne,
- materace i poduszki przeciwodleżynowe,
- protezy,
- kołnierze ortopedyczne,
- peruki,
- cewniki, worki do zbiórki moczu,
- pieluchomajtki i ich zamienniki: podkłady, wkłady anatomiczne lub pieluchy anatomiczne.
Zlecenia na wyżej wymienione wyroby medyczne może wystawić lekarz rodzinny z wyjątkiem: ortez, pasów i gorsetów ortopedycznych, protez, peruk, kołnierzy, na które zlecenie wystawia lekarz specjalista - chirurg, ortopeda, lekarz rehabilitacji medycznej, neurolog.
Dzieci i młodzież do 18-ego roku życia mają 100 % refundacji na wyroby ortopedyczne i 70 % do limitu określonego przez NFZ na środki pomocnicze.
Od 1 stycznia 2020 roku zlecenie może potwierdzić lekarz rodzinny lub inna osoba uprawniona do wystawienia zlecenia lub dowolny oddział NFZ (jeśli lekarz nie może tego zrobić). Możliwe jest wystawienie zlecenia w ramach teleporady. Pacjent po otrzymaniu pozytywnej weryfikacji zlecenia otrzymuje informację z numerem zlecenia: telefonicznie, mailowo lub przez wiadomość sms.
Wyroby medyczne kupuje się w punktach, które mają podpisaną umowę z NFZ na realizację zleceń w zaopatrzenie medyczne. Realizacja zlecenia w sklepie medycznym lub aptece odbywa się po podaniu numeru zlecenia i numeru PESEL Pacjenta bez wydruku papierowego. Pacjent podpisuje dokument potwierdzenia odbioru wyrobu medycznego.
Jeżeli Pacjent posiada zlecenie w wersji papierowej, ale nie jest zarejestrowane w NFZ, wówczas konieczna jest wizyta w oddziale NFZ lub kontakt mailowy z NFZ (konieczne jest przesłanie skanu, zdjęcia zlecenia papierowego) w celu potwierdzenia uprawnień Pacjenta.
Aby otrzymać refundację z NFZ Pacjent:
- Udaje się do lekarza rodzinnego lub specjalisty, lekarz weryfikuje uprawnienia Pacjenta,
- Otrzymuje zlecenie w wersji papierowej lub numer zlecenia (telefonicznie, mailowo, sms),
- Udaje się do punktu (sklep medyczny, apteka) który ma podpisaną umowę z NFZ,
- W punkcie (sklep medyczny, apteka) personel weryfikuje zlecenie (poprzez aplikację),
- Kupuje wyrób medyczny (w obniżonej cenie) lub go otrzymuje (pełna refundacja),
- Podpisuje dokument potwierdzenia odbioru wyrobu medycznego.